Skip to main content

In het digitale tijdperk is een sterke online aanwezigheid van onschatbare waarde voor zowel bedrijven als individuen. Riseweb gelooft dat een degelijke, gebruiksvriendelijke, snelle website een essentieel onderdeel is van jouw succes. Maar één vraag komt hierbij altijd terug: wat kost een website laten maken eigenlijk?

Prijs website laten maken: het korte antwoord

Tijd is kostbaar dus vandaar geef ik je graag het kortste antwoord dat je zult vinden op het internet: €149 per maand.

Dat is de vaste maandelijkse prijs van Riseweb voor het maken van een professionele website naar wens. Een website die zelf aanpasbaar is door de klant, goed vindbaar is op Google en zich aanpast aan elk schermformaat. Inclusief domeinnaam, webhosting, onderhoud, e-mailadressen én persoonlijke service van mij! Bekijk de volledige lijst van wat er inbegrepen is in deze vaste prijs op de website prijzen pagina.

Betaal je liever een eenmalige prijs? Dan wordt het wat ingewikkelder en moet ik je doorverwijzen naar het lange antwoord 👇

Prijs website laten maken: het iets langere antwoord

Een website is een beetje zoals een auto. Je hebt zodanig veel keuze uit verschillende modellen, merken en opties, dat het moeilijk is om de kostprijs van “een auto” mee te geven. Alles hangt namelijk af van de keuzes die je maakt als klant.

Ondanks het feit dat het onmogelijk is om één prijs te noemen die geldig is voor élke website, wil ik hier toch graag een poging doen om inzicht te geven in de prijzen van de verschillende onderdelen.

Wanneer je het volledige kostenplaatje bekijkt voor het laten bouwen van een website, dan zie je dat de prijs van een nieuwe website uit veel meer bestaat dan enkel het “bouwen” van de website. Er komen vaak ook andere kosten bij kijken, waar je in eerste instantie misschien niet bij stil stond.

Een overzicht.

Disclaimer

Eerst nog dit: de genoemde bedragen in dit artikel zijn puur indicatief en op basis van eigen ervaringen. Deze zijn niet per se representatief voor álle bedrijven of personen die websites maken. Iedereen kiest nog steeds zijn eigen prijzen, natuurlijk.

Prijs van het ontwerp

Het ontwerp is over het algemeen de grootste kost in de prijs van een website. Welk type website heb je precies nodig? Een standaard website, blog, landingspagina, webshop, applicatie…? Het spreekt voor zich dat een webshop laten maken meer zal kosten dan een standaard informatieve website.

Wil je een 100% unieke website op maat? Of is starten vanaf een bestaand sjabloon ook goed? Heb je reeds een logo met een bijhorende huisstijl of dient dit nog gemaakt te worden? Deze zaken bepalen mee de kosten van een website.

Het ontwerp wordt soms apart op de factuur gezet maar kan ook mee opgenomen worden in een totale prijs.

Wanneer we spreken over eenmalige totaalprijzen voor “standaard” websites, dan schommelt de gemiddelde prijs tussen €900 en €3000 bij freelancers en eenmanszaken; en tussen €2000 en €7000 of meer bij grotere bedrijven.

💡 Opgelet: naast deze eenmalige kost moet je altijd ook nog rekening houden met twee andere kosten:

  • De domeinnaam
  • De webhosting

Zonder deze twee kun je geen eigen website online krijgen. De prijs voor het ontwerp kan eenmalig zijn maar de kosten voor de domeinnaam en de hosting zullen altijd terugkerende, periodieke kosten zijn (maandelijkse kosten of jaarlijkse kosten). Lees hieronder waarom dit zo is.

Prijs van de domeinnaam

De domeinnaam is de naam die je wenst te gebruiken voor je website. Dus met andere woorden: hoe je gevonden wil worden door bezoekers op het internet. Dit kan mijnbedrijf.be zijn, .com of .net maar ook bijvoorbeeld .travel of .pizza… Je kan het zo gek niet bedenken tegenwoordig.

Met gemiddelde prijzen rond de €15 per jaar voor de meest gangbare domeinen (.be .com .nl…) tot €150 per jaar voor de duurdere (.travel .fm . jobs…), is dit meestal het goedkoopste onderdeel van je website.

💡 Opgelet: een domeinnaam kun je niet kopen maar enkel huren. Vaak voor de periode van 1 jaar, telkens jaarlijks te vernieuwen. Vandaar dat dit een periodieke kost zal zijn, om het even waar je jouw website maakt of laat maken. Net zoals… de hosting!

Prijs van de hosting

Met enkel een domeinnaam kun je weinig aanvangen. Je website dient ook een plaats te hebben op het internet waarbinnen hij kan draaien. Dit noemen we de (web)hosting. De hosting wordt gekoppeld aan een domeinnaam.

Er zijn verschillende soorten hosting waar een webdesigner of webdesign bedrijf gebruik van kan maken. De keuze is opnieuw afhankelijk van wat de eisen van de klant precies zijn en vooral wat de minimum vereisten zijn voor het type website (drukbezochte webapplicaties zullen bijvoorbeeld meer middelen nodig hebben dan een eenvoudige, statische website). De kosten verschillen dan ook, naargelang het type hosting.

Gemiddeld vragen bedrijven tussen de €75 en €500 per jaar voor de huur en het beheer van de webhosting. Websites met hoge volumes aan verkeer zoals populaire webshops, kunnen soms nog meer kosten.

Enkele types webhosting, van goedkoop naar duurder:

  • Gedeelde / shared hosting (€)
    Server gedeeld met anderen
  • VPS hosting (€€)
    Een gedeelde server maar met je eigen geïsoleerde middelen
  • WordPress hosting (€€)
    Server geoptimaliseerd voor WordPress websites, al dan niet gedeeld
  • Managed WordPress hosting (€€€)
    Server geoptimaliseerd voor WordPress websites, inclusief het up-to-date houden ervan
  • Toegewijde / dedicated hosting (€€€)
    Een volledig eigen server die je niet hoeft te delen met anderen

Prijs van de website inhoud

Wie zal de teksten, titels en eventuele blog artikelen schrijven die op de website moeten komen? Met andere woorden, de “content”?

Indien je een copywriter moet inschakelen om de teksten van alle pagina’s te schrijven, mag je ook op een kost tussen de €40 en €100 per uur rekenen.

Waar zullen de afbeeldingen vandaan komen?

  • Zelf foto’s maken? (€)
  • Rechtenvrije foto’s kopen? (€€)
  • Foto’s laten maken? (€€€)

Prijs van het onderhoud

Dan heb je wel je mooie website, maar wie zal hem onderhouden? Wie zal hem veilig houden, updates en aanpassingen uitvoeren achteraf? Het is niet ongewoon dat een webdesigner of webdesign bedrijf nog een (al dan niet apart) periodiek bedrag rekent voor het onderhoud van de website. De “nazorg” zeg maar, is een niet te onderschatten onderdeel van je website dat ook aandacht vergt en waar dus ook een kost aan vast hangt.

Zeker wanneer er ook een content management systeem (CMS) aanwezig is zoals WordPress, dan is een regelmatige check-up noodzakelijk.

Prijzen voor onderhoud kunnen gaan van €10 tot €150 per maand afhankelijk van wat er precies inbegrepen is in het onderhoudscontract. Gaat het enkel om het up-to-date houden van de website? Dan kun je een lagere prijs verwachten dan wanneer er bv. ook onbeperkte aanpassingen aan de website inbegrepen zijn.

Prijs van SEO

Nu je de website, de domeinnaam en de webhosting in handen hebt, dacht je misschien klaar te zijn? Helaas!

Want dan bestaat er ook nog zoiets als “SEO”. Een afkorting dat staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit is de verzamelnaam voor alle technieken die toegepast kunnen worden om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.

Van een webdesigner wordt verwacht dat hij van tijdens de opbouw van de website al rekening houdt met de basis SEO (headings, alt tags, meta tags…). Maar om een website echt te laten klimmen in de zoekresultaten is er veel meer nodig. Daarom is het niet ongewoon dat deze diensten als extra optie worden aangeboden op offertes.

Algemene prijzen geven hiervoor is moeilijk omdat ze enorm ver uit elkaar liggen. Sommigen rekenen €500 tot zelfs €2000 PER MAAND aan voor hun SEO diensten, terwijl anderen aan een meer schappelijk uurtarief van €50 tot €150 per uur (eenmalig) werken.

Waarom die verschillen? Simpel, met SEO kun je enorm ver gaan. Wanneer je een echte autoriteit wilt worden in je sector dan is er nu eenmaal regelmatige SEO opvolging en bijsturing nodig om het hoogst haalbare niveau te bereiken. En dat kost tijd, en geld. Wil je daarentegen enkel een eenmalige SEO audit laten uitvoeren, dan zullen de kosten doorgaans wel meevallen.

Weet ook dat er bepaalde zaken zijn die niet technisch zijn, en die je dus zelf kunt doen. Bv. de social media aanwezigheid van je bedrijf op punt zetten, het aanmaken van je bedrijfspagina op andere websites, het verzamelen van reviews… Dit wordt ook wel “off-page” SEO genoemd en draagt ook bij aan de vindbaarheid van je bedrijf.

Prijs van advertenties

Naast het toepassen van SEO is het ook interessant om advertenties te laten lopen. Dit is een niet te missen onderdeel van je online marketing. Waarom?

  • Direct resultaat:
    Terwijl SEO een langetermijnstrategie is die tijd kost om resultaten te zien, kunnen advertenties onmiddellijk verkeer naar je website leiden.
  • Specifieke targeting:
    Advertentieplatforms bieden geavanceerde opties om je te richten op je ideale doelgroep. Mensen die je bedrijf anders misschien niet zouden vinden via de organische zoekresultaten.
  • Complementair aan SEO:
    Advertenties en SEO kunnen elkaar aanvullen en versterken. Door beide strategieën te combineren, vergroot je de kansen om verkeer naar je website te trekken.
  • Promotie van specifieke acties:
    Advertenties kunnen worden gebruikt om specifieke tijdelijke acties, aanbiedingen of evenementen te promoten, wat moeilijker is om met SEO te doen vanwege de tijdelijke aard.

De kosten hiervan bepaal je volledig zelf. Van €50 per maand tot duizenden euro’s per maand… Op platforms zoals Google Ads en Facebook Ads kun je eenvoudig je eigen limieten instellen.

Extra functionaliteit

We zijn dit artikel gestart met te zeggen dat elke website anders is. Elke website heeft een ander doel en dus ook andere inhoud. Heb je bijvoorbeeld een website voor een restaurant? Dan is het misschien interessant om naast je adres, de openingsuren en menukaart ook een reservatie module te hebben op je website? Met een kalender van beschikbaarheid? Met notificaties? Met de mogelijkheid om de tafel reservatie nog te annuleren?

Dit is slechts één van de vele voorbeelden van “extraatjes” die je kunt nodig hebben, maar die misschien niet inbegrepen zijn in de kostprijs van het ontwerp. Vraag dus zeker na bij je webdesigner of alle gewenste onderdelen inbegrepen zijn of niet. Enkele andere veelgevraagde extra functies zijn:

  • Evenementen kalender
  • Inschrijvingsformulieren
  • De website in meerdere talen aanbieden
  • Online afspraken inboeken zoals op mijn Afspraak maken pagina

En hoeveel kost een website laten bouwen bij Riseweb?

Nu wordt het interessant! 😉 Om een website te laten maken bij Riseweb heb je de keuze:

Optie 1

Een maandelijkse all-in prijs van €149 waar het ontwerp, de domeinnaam, de hosting, het onderhoud én de persoonlijke service inbegrepen zit. Extra’s zoals boekingsmodules en advertenties kunnen dan nog ad-hoc toegevoegd worden.

Optie 2

Een eenmalige prijs voor het ontwerp en eventuele extra’s + een (zeer betaalbare) jaarlijkse prijs voor de domeinnaam, de hosting en het onderhoud. Maak een afspraak voor een vrijblijvende offerte!

Besluit

De kostprijs voor het laten maken van een website kan erg variëren afhankelijk van wat je wenst én aan wie je het vraagt 😉. Maar hoe je het ook draait of keert, de prijzen om een website te laten maken liggen niet vast. Duurder betekent vaak een hogere kwaliteit, maar ook niet altijd.

Informeer daarom altijd bij verschillende partijen vooraleer je website te laten maken, zodat je een goed beeld hebt van de webdesign prijzen en van wat er al dan niet inbegrepen is!

Nog meer hulp nodig bij het kiezen van een webdesigner? lees dan zeker ook mijn blog artikel 6 Gouden Tips bij het kiezen van een website bouwer.

Benieuwd naar onze websites?